Багач
- Категория: Медиаклуб "Исток"
Мэта: далучэнне школьнікаў да традыцый беларускай культуры з дапамогай народных гульняў і абрадаў.
Задачы:
замацаванне уяўленняў аб фальклоры і беларускіх народных гульнях;
ўдасканаленне рухальных навыкаў: шпаркасці, спрыту, каардынацыйных здольнасцей, кемлівасці;
развіццё творчых здольнасцяў;
выхаванне патрыятычных пачуццяў, пачуцця спачування і ўзаемадапамогі.
Папярэдняя праца:
знаёмства выхаванцаў з побытам, традыцыямі, народнымі промысламі жыхароў роднага краю;
развучванне народных гульняў, танцау,песень.
чытанне літаратурных твораў аб беларускім краі.
Атрыбуты:
куфар з атрыбутамі для гульняў,таблічкі,рушнiкi,лапцiнамаляваныяi,свечка,блiны,хлеб,бубны,кошыкi,тэлевiзар,флэш-карта,ноутбук.
Гаспадыня:
Добры дзень, дзяўчынкi! Добры дзень, хлапчукi!
Дзеці: дзень добры, гаспадынька!
Гаспадыня:
Свет, госці дарагія!
Вы прыйшлі ў добры час
Сустрэчу цёплую такую
Мы рыхтавалі для Вас.
Хлебосольством і радушьем
Знакаміты наш край.
Тут для вас і беларускія гульні
І мядовы каравай.
Выхавальнік:
Сабраліся мы сёння пазабаўляцца ды пацешыцца, ўспомніць даўніну ў народныя гульні пагуляць і абрад Багач паглядзець. У кожнага народа ёсць свае традыцыі, песні, гульні.
Свята мы пачнем,карагодам!!!
Карагод «Ураджай збірай».
Выхавальнік:Малайцы,дзецi!!!Слаўны ўраджай і да абраду нашаму вельмі падыходзіць.
Сёння мы сабраліся на незвычайную сустрэчу. Так,так менавіта так.
Мы раскажам вам аб тым, як святкавалі нашы прабабулі і прадзядулі абрад Багач. Слова «багач» як на рускай мове, так і на беларускай гучыць аднолькава і пазначае багацтва.
Гаспадар:Добры дзень, дзеткi.Мяне завуць гаспадаром Міхаілам.А вы ведаеце,што Багач - старажытнае свята восені.
Нашы продкі адзначалі яго ў дзень восеньскага раўнадзенства
22 верасня - дзень асабліва адзначаецца ў астранамічным календары, - дзень восеньскага раўнадзенства. Астранамічная восень адпавядала восені вакол: прыбраным палях, сціснутым нівах, золата лісты. І яшчэ да гэтага часу былі поўнымі засекі з хлебам. А назва ў яго цудоўнае - "Багач". Адно з пажаданняў у беларусаў, якое гучыць як змова, такое: "Будзь багаты, як восень!"
Гаспадыня:
Існаваў звычай, па якім ад кожнай сям'і, ад кожнай асобы па жменьцы прыносілі ў агульны кораб ("лубку") жыта, абмалочаную з першага снапа на "зажынках". Паняцце "першы" вельмі важна было заўсёды ва ўсіх народаў, яно захавалася і цяпер. "Першы" - гэта пачатак усяму наступнаму, вызначэнне і праграмаванне далейшага. "Лубка з жытам" ("Багач"), сабраным "грамадою", знаходзілася ўвесь год у якой-небудзь хаце "пекла Багача ды Багача". У доме, дзе знаходзіўся "Багач", служыў малебен "За новы ураджай i Божую шчодрасць ды людзей" спецыяльна запрошаны святар.
Гаспадар:
Потым здзяйсняўся абрад абыходу усімі жыхарамі вакол вёскі з "Багачом", у цэнтры якога ў збожжа была ўстаўлена запаленая свечка, пасля гэтага з тым жа "Багачом" абыходзілі статак. Пасля абыходаў ішлі да той хаты, у якой "Багач" павінен быў захоўвацца ўвесь наступны год. Лічылася, што "Багач" павінен прыносіць ўсёй абшчыне, а асабліва таго "гаспадару", у чыёй хаце ён знаходзіцца, дабрабыт, дастатак, здароўе, бо збіралі яго "ўсім светам". У гэтай хаце праводзілася абрадавае застолле.
(Вiдэапаказ абрада Багач)
Выхавальнік:
У мяне ёсць чароўны куфар, у якім захоўваюцца народныя гульні. Хочаце даведацца якія там гульні? Каб куфар адкрыўся, трэба сказаць, чароўныя словы.
Раз, два, тры - куфар адчынiся!
Гульня пакажыся.
Выхавальнік дастае з куфра таблічку з надпісам «Мiхасiк» і тлумачыць правілы гульні.
«Мiхасiк»
«Ты,Мiхаська не зявай,не зявай
Лапаточкi абувай,абувай!»
Для правядзення гульні шэсць пар лапцей ставяцца па крузе. Сем удзельнікаў гульні размяшчаюцца вакол лапцей. Пасля вымаўленых вядучым слоў:
гучыць беларуская народная мелодыя. Усе падскокамі або крокам беларускай полькі рухаюцца па крузе.
З заканчэннем музыкі ўсё спыняюцца і кожны імкнецца хутчэй абуць лапці. Дзіця, які застаўся без лапцей, выбывае з гульні. Прыбіраецца адна пара лапцей, і гульня працягваецца да таго часу, пакуль застанецца адзін гулец. Ён і лічыцца пераможцам.
Правілы гульні.
Гульцы абуваюць лапці толькі па заканчэнні музыкі. Рухацца па крузе, складзеным з лапцей, трэба з яго вонкавага боку.
Выхавальнік:
Чакае нас новая гульня!
Скажам чароўныя словы
Дзеці:
Раз, два, тры - куфар адчынiся!
Гульня пакажыся.
Выхавальнiк дастае з куфара таблiчку з надпiсам «Гарлачык» i тлумачыць правiлы гульнi. “Гарлачык”
Дзеці сядзяць у крузе на кукішках. Гэта «гарлачыкі». Па крузе ходзіць «пакупнік» і спыняецца каля каго-небудзь.
П а к у п н і к. Колькі каштуе гэты гарлачык?
Д з і ц я.
За гарлачык гэты
Дай нам зусім крышку:
Каб ніколі не хварэць —
Маннай кашы лыжку.
Пасля гэтых слоў дзіця-«гарлачык» паднімаецца на ногі і бяжыць па крузе ў адным напрамку, а «пакупнік» — яму насустрач. Кожны імкнецца заняць свабоднае месца. Той, хто спазняецца, становіцца «пакупніком».
(Гульня паутараецца некалькi разоу.)
Выхавальнік:
Чакае нас новая гульня!
Скажам чароўныя словы
Дзеці:
Раз, два, тры - куфар адчынiся!
Гульня пакажыся.
Выхавальнiк дастае з куфара таблiчку з надпiсам «Журавель» i тлумачыць правiлы гульнi. “Журавель”
Выбіраюцца «журавы». Астатнія становяцца ў круг, трымаючы ў паднятых уверх руках вяроўку («сілкі»). Журавы, узмахваючы рукамі рухаюцца па зале, прабягаючы пад вяроўкаю і сярод удзельнікаў, якія ходзяць па крузе і спяваюць:
Сякі-такі журавель, журавель
Не еш маіх канапель, канапель.
Бо я табе, жураўлю, жураўлю,
Задам дыхту, як злаўлю, як злаўлю!
Па заканчэнні слоў (не раней!) дзеці апускаюць вяроўку, каб злавіць каго-небудзь з журавоў.
Гаспадыня:
Добра вы гулялі, пара і адпачыць. Зараз я загадаю вам загадкі і мы даведаемся, як добра вы ведаеце хатніх жывёл і птушак, якія жывуць у Беларусі.
Шчыплюць трауку каля рэчкі ў цеплых кажухах...( авечкі)
Пасярод двара стаіць гара: спераду-вілы, ззаду мятла ....(Карова)
Усіх возіць, а сам пехатою ходзіць....(конь)
Ходзіць па двары, балбоча, ніхто з ім сябраваць не хоча....(індык)
Важная ходзіць каля хаты, мае ногі, як лапаты,
На дзяцей шыпіць так строга, есць траву пляскатым рогаў....(гусь).
З людзьмі сябруе, хату вартуе, жыве пад ганкам, хвост абаранкам....(сабака).
З барадою,а не дзед, з рагамі, а не бык, малако дае....(каза)
А зараз паслухайце прыказкi i прымаукi на беларускай мове:
-Дзе шчырая праца,там густа,а дзе лянота-пуста.
-Каб вады напiцца,трэба ей пакланiцца.
-На бога спадзявайся,але i сам старайся.
-Страх мае вочы вялiкiя.
-Абяцаная шапка вушэй не грэе.
Дзеці:Раз, два, тры - куфар адчынiся! гульня пакажыся.
Выхавальнік дастае таблічку з надпісам «Млын».
Усе дзецi, якія граюць становяцца ў два круга на адлегласці не менш 1 м адзін ад аднаго. Адзін з гуляючых у першым крузе атрымлівае бубен і перадае яго другому, той трэцяму і г. д. па коле. Паступова хуткасць перадачы ўзрастае. Тое самае выконваюць гульцы другога круга Кожны гулец імкнецца атрымаць бубен.Калi музыка спыняецца дзецi,у руках каторых бубны становяцца у сярэдзiну i танцуюць пад музыку беларускiя танцы.
Выхавальнік:
Выхавальнік грукае ў бубен.Раз, два і скончылася гульня.
Выхавальнік:Паглядзіце куфар пусты, значыць, ва ўсе гульні мы пагуляем.
Давайце ўспомнім, якія гульні былі ў куфры?
Пра якія гульнi вы раскажыце сваім сябрам?
Гаспадыня:Дарагiя хлопчыкi и дзяучынкi, вы добра гулялі, танцавалі і ад мяне вам гасцінец!
Гаспадыня паведамляе дзецям кошык з пачастункам!
Выхавальнік:Вось і прыйшла пара развітвацца.
https://cloud.mail.ru/public/4Pa4/CKo855dXT